Preventieve Begeleiding

Leerkrachten en intern begeleider kunnen bij een niet pluis gevoel of specifieke ondersteuningsvragen bij leerlingen, waar zij onvoldoende een antwoord op kunnen geven, een preventief begeleider van de Stroming aanvragen.

Preventieve begeleiding is dienstverlening op maat door een preventief begeleider, met als doel de leerling beter te laten functioneren in het regulier onderwijs en zo een eventuele verwijzing naar het speciaal onderwijs te voorkomen. Bij Preventieve Begeleiding  wordt er vanuit de hulpvraag van de school en leerling (ouders) gewerkt.

Preventieve begeleiding is bedoeld voor leerkrachten die onderwijskundig advies en ondersteuning vragen voor leerlingen met problemen (of een combinatie van problemen) op het gebied van:

  • Gedrag en psychiatrische problematiek (sociaal-emotionele zorg)
  • Senso-motorische ontwikkeling en over- en onderprikkeling
  • Een lichamelijke beperking; motoriek; een (langdurige) ziekte;
  • Achterblijvende (leer)ontwikkeling al dan niet ten gevolge van ziekte of diagnose
  • Werkhouding, executieve functies
  • Overgang PO/VO

Afhankelijk van de vraag en de problematiek kan PB bestaan uit:

  • Consultatiebezoek
  • Observatie in de klas en het geven van praktische tips voor het handelen van de leerkracht,
  • Onderwijskundig advies en ondersteuning bij het opstellen van onderwijsbehoefte HGW
  • Informatieoverdracht over de gedragsproblematiek/handicap of ziekte van de leerling, (voorlichting voor team of leerlingen);
  • Informeren en adviseren over hulpmiddelen, methodes, verwijzing of regelgeving
  • Informeren, adviseren en ondersteunen tijdens gesprekken met ouders en/of andere disciplines, MDO
  • Specifieke begeleiding van zorgleerlingen gedurende een periode

De preventieve begeleiding kent de volgende arrangementen:

  • Startarrangement – De onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling worden in kaart gebracht. Er is vooral contact met de leerling en de leerkracht. Bij de afronding van het arrangement wordt een advies gegeven over de verdere aanpak door de school zelf, een intensiever begeleidingstraject of de inzet door derden. Deze interventie hoort bij ondersteuningsniveau 3.
  • Vervolgarrangement – Bij de inzet van een vervolgarrangement worden afspraken gemaakt met de school en ouders over de inhoud, de omvang en de periode. Bij een vervolgarrangement wordt een beroep gedaan op de expertise van de PB, die niet in de school aanwezig is. Het gaat om ondersteuningsniveau 4.