Iedere school die is aangesloten bij Dienstencentrum de Stroming heeft een eigen vaste orthopedagoog. De kern van de ondersteuning die wordt geboden, zijn regelmatige consultaties tussen de intern begeleider van de school en de orthopedagoog. Onderwerp van deze gesprekken zijn stagnerende didactische, pedagogische en/of onderwijskundige processen in de school waar de school hulp bij vraagt.
Meestal wordt de kring van betrokkenen uitgebreid met leerlingen, ouders en/of leerkracht(en). De orthopedagoog volgt hierbij de regels uit de beroepscode ten aanzien van privacy. Het doel is om gezamenlijk de situatie te bespreken en te analyseren, om zo tot afspraken over te nemen acties te komen. Op basis van deze gesprekken kunnen vervolgacties in gang worden gezet volgens onderstaand schema.
Onderzoek – Als de gezamenlijke analyse en ondernomen acties geen effect hebben, dan kan het nodig zijn om nader onderzoek te doen. Er wordt dan een onderzoeksvraag geformuleerd voor een onderzoek dat met toestemming van de ouders wordt uitgevoerd door de orthopedagoog.
HGPD-traject – HGPD staat voor Handelings Gerichte Proces Diagnostiek, die wordt toegepast in een langdurig traject waarin de school, ouders en de orthopedagoog samenwerken. Er wordt een plan opgesteld waarin de doelen worden geformuleerd voor een leerling en de manier waarop hieraan gewerkt wordt. De leerling wordt gevolgd, zodat de doelen worden geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.
Ondersteuningsteam – Indien er maatschappelijke problematiek een rol speelt bij het niet optimaal functioneren van een leerling op school, dan kan, met toestemming van de ouders, het ondersteuningsteam van de school worden ingeschakeld. Hierin zit behalve de intern begeleider en de orthopedagoog ook een jeugd- en gezinswerker van het Sociaal Wijkteam van de gemeente. Ook vertegenwoordigers van GGD, leerplicht e.d. kunnen aansluiten.
Systeembegeleiding – Als er bij stagnerende onderwijsprocessen sprake is van een tekort aan specifieke kennis in (het team van) de school dan kan die worden aangevuld via systeembegeleiding. Deze begeleiding kan worden verzorgd door specialisten die op diverse scholen werken, maar soms ook door de orthopedagoog als het thema van de begeleiding aansluit bij de eigen expertise.